secundair onderwijs

05/02/2019
06/02/2019

Martin McDonagh (In Bruges) weet als geen ander zwarte humor te vermengen met diepsnijdende drama's over verlies en rouw.
Dat is in zijn derde film niet anders.
Een mix van Shakespeare en western met onvergetelijke acteerprestaties van o.a. Frances McDormand als Mildred Hayes (nu al favoriet voor de Oscars).

"Raped While Dying", "And Still No Arrests", "How Come, Chief Willoughby?" Op een dag prijken drie ongewone aanplakborden langs de weg naar Ebbing. Met die actie wil Mildred Hayes haar ongenoegen uiten over het onderzoek naar de moord op haar tienerdochter. En het plaatsen van de borden is slechts de start van een kruistocht tegen de sheriff. 

Frances McDormand is John Wayne en The Bride uit 'Kill Bill' ineen, maar dan met een vlijmscherpe tong in plaats van een samoeraizwaard. Mildreds dialogen – vaak zijn het zelfs eerder monologen – zijn pure perfectie. Vaak heb je zin om recht te veren uit je bioscoopstoel en luid te applaudisseren: voor McDormand, die het allemaal zo droog en minimalistisch brengt, en voor McDonagh, die elke letter van dit bijna twee uur durende feest zelf geschreven heeft.   ― DE MORGEN

CREDITS

regie: Martin Mc Donagh

  • UITVERKOCHT
    di 05/02/2019 09:00
  • RESERVEER di 05/02/2019 13:30
  • UITVERKOCHT
    wo 06/02/2019 09:00
  • CC Belgica
  • € 3,5 /lln
  • Duur: 155 min
  • Maximum aantal plaatsen: 300